torsdag 15 maj 2014

Via-alpina dag 13

Dag 13: Koca pri Triglavskih jezerih-Zasavska koca na Prehodavcih
Jag är så glad över att jag var i detta bivackrum i natt. Senare under kvällen igår hamnade jag mitt i ett av de värsta oväder jag någonsin varit med om. Regnet och vinden tilltog, sen kom åskan. Jag har aldrig varit med om något liknande. I Pyrenéerna så var jag också mitt i åskans epicentrum nångång. Men det här var värre. Allt skakade när blixtarna slog ner. Det mullrade och blixtrade på samma sekund. Det bara fortgick, trodde aldrig att det skulle sluta.. Så slutade det för en stund, eller himlen lystes fortfarande upp av blixtarna men mullret började halka allt längre efter. Så var den tillbaka här igen. Så höll det sedan på under några timmar. 

Dricker man en liter te innan man kryper ner i sovsäcken kan man vara säker på en sak. Man kommer att behöva leta sig ut mitt i natten. Vid 2-tiden var jag således tvungen att gå ut. Fick lite av en chock. Dörren var trög att få upp, det pga att regnet någon gång under natten bytts ut mot snö! 3-4 cm nysnö hade lagt sig på den gamla. 

På morgonen var det segt att ta sig upp. Jättekallt utanför sovsäcken och vetskapen om att de kläder och skor jag skulle ta på mig fortfarande var genomblöta gjorde det inte lättare. Men vädret är betydligt bättre iaf, så tids nog skulle allt säkert torka under dagen. Så länge man håller sig i rörelse fryser man ju inte heller. 

Det var minusgrader ute när vi började gå. Solen hade ännu inte lyckats leta sig fram bakom molnen. Därför ändrade jag mig lite vad gällde kläder. Det fick räcka med plaskblöta sockor och skor samt blöta byxor. På överkroppen fick det bli mina "när-jag-inte-vandrar-kläder". Inte ett moln syntes till så de skulle ju ändå inte bli blöta. Sen letade jag fram handskar och regnhatten. Det tog sin lilla tid att få upp värmen i fötterna. Men jag säger det igen, ull!

Det var som att hamna i ett helt nytt landskap, en helt ny värld till och med. Allt ser så annorlunda ut när det inte är inbäddat i dimma och har ett dovt ljus över sig. Den nya snön gjorde att inte ett spår syntes till någonstans. Det ger en viss känsla när man går där det inte finns ett spår efter andra människor. Lite som om man är först att upptäcka det. Den första biten som gick genom skog var rätt tung, bitvis räckte snön upp till knäna. Hundarna verkade älska snön! Dem lekte och hoppade runt, det har dem gjort hela dagen. Antingen var det att det kommit nysnö som gjorde dem så glada, eller så var dem bara överlyckliga över att gårdagens väder bytts ut mot ett strålande. 

När vi kom fram till sjön V. jezero så nådde solen även oss. Den hade ännu inte gjot snön mjuk utan här där dalgången var smalare och vinden legat på under natten så var den hård. Nästan som is på sina ställen. Här ifrån väntade en småbrant passage på skrå. Jag använde mina nya stegjärn, vilken skillnad! Som natt och dag. Jag hade hört från andra att när jag kom hit upp skulle jag få känslan av att vara på månen. Ett kargt och vitt landskap med bergsformationer var än jag tittade. Det stämde verkligen. 

Den sista kilometern till Zasavska koca na Prehodavcih gick lite trögare då solen nu hunnit göra snön till en klabbig massa. Men det gjorde inte mycket. Ingenting alls faktiskt. Jag har haft en av de bästa vandringsdagarna någonsin idag! De som kollat på min SPOT-position kan kanske tänka att jag rört mig en kort distans. Men det handlar inte om hur långt eller kort man går utan hur man har det medan man gör det! 

Inte heller dumt att komma fram tidigt till stugan, kunna hänga upp alla blöta kläder på tork, ta ur sulorna från skorna, kunna sitta mot en solvägg och bara njuta av värme och utsikt! Det här är livet på en pinne! : )

Att inget är så nyckfullt som väder har jag insett vid mer än ett tillfälle. Från att himlen har varit helt blå med inte ett moln så långt ögat kunde nå, så hann den bli täckt med tunga moln under loppet av mindre än en timma. Solsken byttes ut mot snöfall. Känns bra att jag fick ut det bästa av dagen och kan nu sitta inomhus och titta ut genom ett fönster på snöfallet. Mina kläder hann torka i solen, skorna har gått från att vara genomblöta till blöta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar